Δημιουργικές δράσεις από τις βιβλιοθήκες του ΟΠΑΝΔΑ: Ας ταξιδέψουμε με ένα Βιβλίο...

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων μαζί με το Τμήμα Βιβλιοθηκών σχεδιάζουν διαδικτυακές δημιουργικές δράσεις με σκοπό να ενισχυθεί η αμφίδρομη σχέση μεταξύ της βιβλιοθήκης  και των μελών της.

Στόχος των δράσεων αυτών αποτελεί η δημιουργική απασχόληση των παιδιών με επίκεντρο πάντα το βιβλίο.

  • Ας ταξιδέψουμε με ένα «βιβλίο»....

Για παιδιά από 5 ετών και άνω από την Παιδική Βιβλιοθήκη Δήμου Αθηναίων Σταθμού Λαρίσης.

Πόσες εκπλήξεις επιφυλάσσει σε έναν αναγνώστη η περιπέτεια της ανάγνωσης;
Πόση δύναμη κρύβεται μέσα στις σελίδες ενός βιβλίου;
Πόσες ιστορίες μοναδικές, φανταστικές, ανεπανάληπτες και πόσοι ήρωες μας έχουν κρατήσει συντροφιά;
Ένα ταξίδι στο μαγικό κόσμο του βιβλίου ξεκινά.

 

mera vivliou

«Το διάβασμα είναι για το μυαλό, ό,τι η γυμναστική είναι για το σώμα»
Joseph Adisson

Η σημασία της ανάγνωσης από την πρώτη βρεφική ηλικία, έχει αποδεδειγμένα θετική επίδραση, στη γλωσσική, γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξή των παιδιών.

Οι γονείς, διαβάζοντας στα παιδιά τους βιβλία, πριν το ξεκίνημα της σχολικής εκπαίδευσης, τα βοηθούν να αποκτήσουν πλούσιο λεξιλόγιο και μεγαλύτερη ευχέρεια στη γλώσσα.
Η μεγαλόφωνη ανάγνωση, ενισχύει, το συναισθηματικό δεσμό μεταξύ γονιού και παιδιού, ενώ συμβάλλει στην αναγνωστική ικανότητα του παιδιού, καθώς μεγαλώνει.
Το βιβλίο αποτελεί εργαλείο πολύτιμο και ωφέλιμο για την εξελικτική πορεία των παιδιών.
Η απόλαυση του αγγίγματος ενός βιβλίου αφής με ζώα ή με ήχους της ζούγκλας ή με έντονα φωτεινά χρώματα, οξύνει τις αισθήσεις, βελτιώνει τη φαντασία και προάγει τη δημιουργικότητα.
Η ανάγνωση αποτελεί μια εμπειρία μάθησης, γιατί μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου, γεννιούνται οι απορίες και οι πληροφορίες που δίνονται από τους γονείς, ικανοποιούν την ανάγκη του παιδιού για γνώση.
Με τη συστηματική ανάγνωση το παιδί μαθαίνει να συγκεντρώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όσο περισσότερο διαβάζουν οι γονείς στα παιδιά, τόσο περισσότερη γνώση εκείνα απορροφούν.
Η έκθεση στο διάβασμα αυξάνει την ικανότητα σύνθεσης και ανάλυσης, όπως και την κριτική τους σκέψη και τα βοηθά να κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο που τα περιβάλλει.

Οι συνήθειες των γονέων, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και τις συνήθειες των παιδιών τους.

Η αγάπη για την ανάγνωση είναι κάτι που τα παιδιά μαθαίνουν πρωτίστως στο σπίτι από τους γονείς τους.
Αργότερα, με την μετάβαση στην επίσημη εκπαίδευση, το περιβάλλον του σχολείου θα πρέπει ιδανικά, να προσφέρει στα παιδιά και τους νέους, τα κατάλληλα εργαλεία και την απαιτούμενη ενθάρρυνση, για να βρουν το ενδιαφέρον στην ανάγνωση.
Η προώθηση της φιλαναγνωσίας μας αφορά όλους.
Ειδικά στους καιρούς που ζούμε, με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, κινδυνεύουμε να χάσουμε την επαφή μας με την ανάγνωση και τα βιβλία.

«Η γνώση που αποκτιέται με καταναγκασμό δε συγκρατείτε στη μνήμη»
Πλάτων

Αφόρμηση – Διαβάζουμε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο του Πιερ Λορί «Το βιβλίο που πετάει», το οποίο βρίσκεται στη συλλογή της Παιδικής Βιβλιοθήκης Δήμου Αθηναίων Στ. Λαρίσης.

«Υπάρχουν πολλά βιβλία στις βιβλιοθήκες, στα σπίτια, ακόμα και στα δωμάτια των παιδιών. Όταν τα ανοίγουμε, είναι σαν να ανοίγουμε ένα παράθυρο.
Όχι αληθινό! Είναι σαν ένα παράθυρο που ανοίγει μέσα στο κεφάλι μας και μας οδηγεί στο όνειρο».

Το βιβλίο που πετάει, Pierre Laury, Μεταίχμιο, 2009

Δραστηριότητες για γονείς και παιδιά:

1. Αγκαλιά με ένα βιβλίο…

-Ποιο είναι το αγαπημένο σας βιβλίο;
Τα παιδιά διαλέγουν ένα μέρος στο σπίτι που τους αρέσει και συντροφιά με το αγαπημένο τους βιβλίο, αφηγούνται την ιστορία στους γονείς τους.
(Οι γονείς έχουν το ρόλο του εμψυχωτή, ακούνε με προσοχή και προτρέπουν τα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα, κάνοντας δημιουργικές ερωτήσεις και δίνοντας τους χρόνο).

  • Μπορείτε να φανταστείτε τι κρύβετε μέσα στο αγαπημένο σας βιβλίο; Αποτυπώστε τις σκέψεις σας στην κάρτα που ακολουθεί.

Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

2. Διαβάζουμε το απόσπασμα από το βιβλίο του Πιερ Λορί «Το βιβλίο που πετάει».

Τι συμβαίνει όταν ανοίγουμε ένα βιβλίο; (Η φαντασία εδώ μπορεί να καλπάσει και καμία απάντηση δεν είναι λάθος).

3. Οι ιστορίες και οι ήρωες ενός βιβλίου γίνονται ακαταμάχητοι όταν ζωντανεύουν!

Συντροφιά με τους γονείς τα παιδιά θα ζωντανέψουν την αγαπημένη τους ιστορία.
Πώς;
Θα δημιουργήσουν ένα κουκλόσπιτο!
Θα χρειαστείτε: Ένα μεγάλο χάρτινο κουτί, ψαλίδι, κόλλα χειροτεχνίας και χρωματιστούς μαρκαδόρους.
Οδηγίες: Θα κόψετε το επάνω μέρος και μία από τις πλευρές του χάρτινου κουτιού. (εικόνα 1)
Στη συνέχεια θα το διακοσμήσετε με λέξεις και χρώματα, ζωντανεύοντας με αυτό τον τρόπο την ιστορία σας.

Ακόμη, μπορείτε σε λευκό χαρτί να ζωγραφίσετε τους ήρωες, με τη βοήθεια των γονιών σας θα κόψετε περιγραμματικά τις φιγούρες και μπορείτε να τις κολλήσετε σε όποιο σημείο επιθυμείτε μέσα στο κουκλόσπιτο.

Καλή επιτυχία!

Εικόνα 1

mera vivliou kivos

Σημείωση: Κόβετε το επάνω μέρος της κούτας και τη μία πλευρά.

 

Αν θέλετε, μπορείτε να μας στείλετε τις εντυπώσεις σας στο email της Παιδικής βιβλιοθήκης Στ. Λαρίσης: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τις δημοσιεύσουμε στα social media του ΟΠΑΝΔΑ

 

Βιβλιογραφία
Γαλανάκη, Ε. (2003), Θέματα αναπτυξιακής ψυχολογίας. Αθήνα: Ατραπός

Κοντολέων, Μ. (1987), Απόψεις για την παιδική λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης
Μαλαφάντης, Κ. (2005), Το παιδί και η ανάγνωση. Αθήνα: Γρηγόρης
Bonnafee, M. (2017), Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά. Θεσσαλονίκη: ΕνΤΟΜΩ/ΣΥ.ΜΕ.Π.Ε.
Wadsworth, B.J. (2009), Η θεωρία του Ζαν Πιαζέ για τη γνωστική και τη συναισθηματική ανάπτυξη. Αθήνα: Καστανιώτης

 

Εγγραφείτε στην υπηρεσία newsletter του ΟΠΑΝΔΑ και ενημερωθείτε άμεσα και έγκαιρα για όλες τις εκδηλώσεις και τα νέα μας.

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων