Δημιουργική δράση από τις Βιβλιοθήκες του ΟΠΑΝΔΑ: Ας ανακαλύψουμε τα ταλέντα μας

Πολιτισμός
Typography

Ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, συνεχίζει τις διαδικτυακές δημιουργικές δράσεις με τον τίτλο ¨Ας...”. Σκοπός είναι τα παιδιά, συντροφιά με τους γονείς τους, να κρατήσουν δυνατή την επαφή τους με τα βιβλία και τις βιβλιοθήκες.

Οι δράσεις είναι σχεδιασμένες με σύντομο και ξεκάθαρο τρόπο, ακολουθώντας φιλαναγνωστικές και παιδαγωγικές πρακτικές. 

Στόχος των δράσεων είναι η παροχή ευκαιριών στα παιδιά και στις οικογένειες, μέσω εναλλακτικών προτάσεων, να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους προς όφελος της προσωπικής ανάπτυξης, της δημιουργικής έκφρασης και της ψυχαγωγίας. Θα μπορεί ο καθένας να διαβάζει τις οδηγίες, να τις εκτυπώνει ή να τις αντιγράφει και να απολαμβάνει στο σπίτι του μια μικρή φιλαναγνωστική εμπειρία. Οι δράσεις θα απευθύνονται σε παιδιά από 5 έως 15 ετών.


“Ας ανακαλύψουμε τα ταλέντα μας”

Για παιδιά από 6 ετών

Στόχος της δράσης είναι τα παιδιά να ανακαλύψουν τα κρυμμένα ταλέντα τους. Ή μήπως δεν είναι τόσο κρυμμένα τελικά; Μήπως ήρθε η ώρα να τα φανερώσουν; Οι γονείς μπορούν να τα βοηθήσουν σε αυτή τους την ανακάλυψη.

Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να παρουσιάσουν ιδιαίτερες δεξιότητες ή ταλέντα σε έναν ή παραπάνω τομείς, αρκεί να παραβρεθούν στο κατάλληλο περιβάλλον και να τους δοθεί η ευκαιρία να εκτεθούν στα κατάλληλα ερεθίσματα και να εμπλακούν στις ανάλογες δραστηριότητες.

            “Μη ρωτάς πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί, αλλά με ποιο τρόπο είναι έξυπνο”

                                                                                                        Howard Gardner

Το 1983, στο βιβλίο “Τα Πλαίσια του νου”, ο Gardner διατύπωσε τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, όπου αρχικά είχε ξεχωρίσει επτά είδη νοημοσύνης και στα μετέπειτα βιβλία του πρόσθεσε άλλα δύο. Κάθε μία από αυτές εδρεύει σε διαφορετικά σημεία του ανθρώπινου εγκεφάλου και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της ζωής, άλλοτε σε μικρότερο και άλλοτε σε μεγαλύτερο βαθμό. Ο βαθμός ανάπτυξης του κάθε τύπου νοημοσύνης εξαρτάται από το πόσο κάθε άνθρωπος επιλέγει να ενισχύσει και να βελτιώσει την κάθε μία από τις εννέα νοημοσύνες που διαθέτει. Όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν όλους τους τύπους νοημοσύνης, με διαφορετικό συνδυασμό ο καθένας.

Τύποι Νοημοσύνης:
1. Γλωσσική – Λεκτική,
2. Λογική – Μαθηματική,
3. Οπτική – Χωρική,
4. Ενδοπροσωπική,
5. Διαπροσωπική,
6. Μουσική,
7. Σωματική,
8. Φυσιοκρατική,
9. Υπαρξιακή.

Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους να ανακαλύψει τα ταλέντα του και να τα καλλιεργήσει, ξεκινώντας από την παρατήρηση, τι του αρέσει να κάνει, με τι είδους παιχνίδια παίζει, σε τι έχει κλίση. Είναι σημαντικό να δίνεται αρχικά χώρος και χρόνος στο παιδί να εκφράσει αυτό που του αρέσει και με το οποίο θα ήθελε να ασχοληθεί. Ακόμη, ενισχύοντας και ενδυναμώνοντας την αυτοεκτίμησή του, επικροτώντας την προσπάθεια και βοηθώντας το να εξασκήσει τα ταλέντα του. Κάποιες φορές είναι δύσκολο να ανακαλύψει κανείς τα ιδιαίτερα ταλέντα ενός παιδιού από πολύ μικρή ηλικία. Ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνει ένα παιδί, αν δηλαδή είναι οπτικός ή ακουστικός τύπος μπορεί να βοηθήσει αρχικά στο να το  κατανοήσουμε. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και αυτή του η μοναδικότητα το κάνει να ξεχωρίζει.

Αφόρμηση – Διαβάζουμε το παρακάτω απόσπασμα από το βιβλίο της Μαρίας Ρουσάκη-Βίλλα “Σημίνα, είσαι αστέρι”, το οποίο βρίσκεται στη συλλογή της Παιδικής Βιβλιοθήκης Σταθμού Λαρίσης.

“Μια μέρα αποφάσισα να γίνω αστέρι. Όχι αστέρι ενός αστερισμού, όχι αστέρι του ουρανού, αλλά αστέρι ανθρώπινο – ένα αστέρι που λάμπει από ταλέντο. Όλα ξεκίνησαν με το διαγωνισμό ταλέντου που διοργάνωσε η δασκάλα της τάξης μου. Όλοι οι φίλοι μου είχαν ενθουσιαστεί, μαζί κι εγώ! Ήταν η ευκαιρία να δείξουμε στην τάξη το ταλέντο μας σε κάτι… Μα μόλις ήρθε η σειρά μου, έτρεξα αμέσως έξω από την τάξη…

Δεν είχα εγώ ταλέντο σαν την Κορίνα τη θεατρίνα. Ούτε σαν τη στρογγυλή τη Μελίνα. Ούτε σαν την Κορίνα με τη ζωγραφισμένη λαμαρίνα. Ούτε σαν τη χορεύτρια Πετρίνα. Μα ούτε σαν τη Ζοζεφίνα και το Μαρίνο, που έπαιζαν μέχρι και κλαρίνα!

¨Εγώ είμαι η ατάλαντη Σημίνα¨, είπα στη μαμά και στον μπαμπά. ¨Δεν ξέρω τίποτα να κάνω για να λάμψω σαν αστέρι¨...

Ήμουν τόσο απογοητευμένη, που έκατσα και τα έγραψα όλα αυτά στο ημερολόγιο μου.

Ό,τι αισθανόμουν το έβαλα σε λόγια. Ό,τι ήθελα να γίνω το έγραψα σε λίστα. Έγραφα ασταμάτητα, μέχρι που με έπιασε νύστα. Και τελικά τι σκέφτηκα, μετά από τόσες άλλες σκέψεις;...”

                                                       Σημίνα, είσαι αστέρι, Μαρία Ρουσάκη-Βίλλα, Κέδρος, 2004

1) Ψάξε στο λεξικό ή στο διαδίκτυο την λέξη “ταλέντο”. Ποια είναι η σημασία της; Τι είναι το ταλέντο;
.............……………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………...

2) Νιώθω – Σκέφτομαι – Εκφράζομαι
Σκέψου, εσύ σε τι είσαι καλός ή καλή; Ποιο είναι το ταλέντο σου;

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

3) Βρέθηκες ποτέ στη θέση της Σημίνας; Ότι αισθάνθηκες μπορείς να του βάλεις λόγια ή να το κάνεις εικόνα στην παρακάτω κάρτα.
Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

4) Τι είναι αυτό που τελικά σκέφτηκε, μετά από άλλες τόσες σκέψεις, η Σημίνα;
Ποια είναι η γνώμη σας;

......................................………………………………………………………………………….....…
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………...
......…………………………………………………………………………………………………….…
  

5) Εσάς τι σας αρέσει να κάνετε; Προσθέστε στην παρακάτω λίστα εκείνες τις δραστηριότητες που σας προσφέρουν πραγματική ικανοποίηση.
Εκτυπώστε την κάρτα εδώ

Βιβλιογραφία

Gardner, H., Frames of mind: η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, Μαραθιά, 2010

Gardner, H., Πως το παιδί αντιλαμβάνεται τον κόσμο, Διάδραση, 2011

Αν θέλετε,  μπορείτε να μας τις στείλετε μέσω email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.@Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., ώστε να τις δημοσιεύσουμε στα social media του ΟΠΑΝΔΑ.